Lettertypes: " I am very FONT of you, because you are just my TYPE"
Een eerste BLOG-bericht, dat kan enkel gaan over mijn favoriete onderwerp… LETTERTYPES of FONTS…
Een prachtige illustratie op een prachtig papier, … het valt allemaal in het niets wanneer je kiest voor een onsamenhangend geheel van fonts. Zo is er niets dat mij meer ergert mij dan een elegante meisjes-naam in een ‘mannelijk’ lettertype. Laat ik daar beginnen…
De perceptie van lettertypes (of hoe een font overkomt bij mensen) is iets heel persoonlijks. Terwijl de ene niets anders wil dan handwritten-quotes, kiest de ander standaard voor hoekige vormen- met genoeg tussenruimte. Dat heet dan ‘een eigen smaak’ hebben en dat is logisch ook. Maar doorgaans zijn er toch een aantal algemene ‘afspraken’ wat betreft het gebruik van fonts in drukwerk.
De grote groep van fonts kunnen we verdelen in 3 grote families: de letters met kleine streepjes boven en/of onderaan (serif-fonts), diegene zonder streepjes (sans-serif-fonts) en de handgeschreven lettertypes. Een serif-lettertype zorgt op papier voor een grotere leesbaarheid. Ons oog wordt door die schreefjes in de juiste richting geleid en dat is natuurlijk erg (lees)handig! Daarom worden kranten en zakelijke briefwisseling vaak opgesteld in een serif-font. Op een beeldscherm ligt dat iets anders. Wanneer de kwaliteit van je scherm niet optimaal is, kunnen de schreefjes als hobbelig en blurry ervaren worden. Daarom werden (een hele poos geleden) de sans-serif-fonts de (digitale)wereld ingestuurd. Strakke letters, zonder geprul en gepruts. Doordat we vooral zakelijke teksten linken met de serif-lettertypes, ervaren we die fonts vaak als zijnde ‘serieus’, ‘bekwaam’ en ‘professioneel’. Is dat de look & feel waar jij voor wil gaan, dan kies je dus best uit de lijst serifs… Op geboorte- of huwelijksdrukwerk staan deze types vaak erg stijlvol en tegelijk klassiek. Ze worden meestal ingezet in de gegevens-section van een ontwerp en minder in de hoofding. Maar dat is natuurlijk alweer een kwestie van smaken..
De sans-serif-types hebben eerder een moderne look. Je hebt ze in alle vormen en formaten. En wat vaak belangrijker is, de spreiding van de letters (hoe ver ze uit elkaar staan) kan een ontwerp ruimte geven om te ademen. Een romantische illustratie doorbreek ik graag met een sans-serif in de juiste proportie. Een bonkige naam in zwarte folie op een lichtroze kaart. Er is weinig waar ik vrolijker van word…
De laatste grote familie die vaak érg populair is in het gelegenheidsdrukwerk, zijn de handgeschreven lettertypes. Sierlijke krullen, lange benen, van dik naar dun en alles daar tussenin… Er zijn grote verschillen en eerder subtiele variaties, het allerbelangrijkste is dat het geheel (de combinatie van letters in jullie gekozen naam bv) je aanspreekt. Wat ik persoonlijk leuk vind, is om dezelfde handgeschreven letters te laten terugkomen onderaan in de gegevens-section. Want verdienen de namen van mama&papa niet wat extra punch misschien?!
Het mag duidelijk zijn, er zijn héél wat mogelijkheden op font-vlak. (En dan zwijg ik nog over vet-schuin-kleur en andere variaties van één en het zelfde font!) Om te vermijden dat klanten het bos door de bomen niet meer zien, probeer ik steeds verschillende (weldoordachte) lettertypes te integreren in de startvoorstellen. Je krijgt op die manier een eerste kijk op de mogelijkheden en kan vaak beter inschatten welke kant je op wil. Soms hebben klanten echter een héél duidelijke visie over de manier waarop ze de naam van hun kleine spruit willen zien shinen. Dan zijn er weer verschillende opties. OF je geeft me de naam door van het font waar je van houdt, OF je stuurt me een foto (en ik ga zélf op zoek, zonder garantie dat ik nét hetzelfde font kan opsnorren) OF je vraagt een KEI in knappe-letters om jouw naam in kalligrafie te zetten (Ga eens kijken op www.zjoske.be , toffe griet met prachtige letters) en bezorgt mij dat bestand, zodat ik het kan verwerken in jullie kaart OF je gaat zélf voor handlettering op maat. Dat betekent dat je zélf de voornaam schrijft en ik het digitaal bewerk tot het klaar is om op drukwerk te verschijnen. Zo schreef kleine Emma zélf haar naam op haar communie-invitatie. Van een persoonlijke touch gesproken…
Tot slot wil ik graag nog meedelen dat er op (de meeste) lettertypes een soort van ‘copyright’ rust. Dat betekent dat iemand heel erg hard gewerkt heeft om dat bepaalde lettertype online te krijgen. En dat betekent dan weer dat als ik het wil gebruiken in jullie ontwerp, ik daar een vergoeding voor moet betalen. Natuurlijk heb ik ondertussen al een heel gamma aan fonts opgebouwd van waaruit ik nu kan putten. Heb je een bijzonder font in gedachten, dan kan het zijn dat ik daarvoor een extra kost in rekening moet brengen. Daar word je vanzelfsprekend op voorhand van op de hoogte gebracht…
Ik zou zeggen: “Ga en verken de mogelijkheden, geniet van het effect dat mooie letters op je kunnen hebben en de mood waarin een bijzonder font je brengt, want type is FONT-tastic”
- Valerie-